Kosketus Liikkuu

Kosketus Liikkuu

sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

JATKUVUUS

VIIKON 24. JUOKSENTELUT

Ma-Lepo
Ti- 17 km - 1.51, kohisevat polut
Ke- illalla 10 km - 1.04, tiellä.
To-Lepo
Pe- 15 km - 1.38, Julkujärven lenkki (ei makkara)
La- 6 km - 34 min., saunapyrähdys
Su- 16 km - 1.51, kohisevat polut
yhteensä 64 km - 6 tuntia 27 min.

Jatkuvuus. Minun jalkani ? Tosiaan olen tuhonnut kuntoni. Ai miten niin ? No ensin harjoittelin hyvin 6-päivän juoksua varten. Sitten kun aloin lepäämään kilpailua varten pysähtyi kunnon kehitys. Siirryin ns. ylläpitoon. Suorituskyky nousi. Juoksin kisan eli tuhosin lopunkin kuntoni. Sain hyvän tuloksen ja palauttelin.
Nyt on aika alkaa ajaa pikkuhiljaa harjoitusta sisään elimistöön takaisin. Alkaa siis tuhotun kunnon kasvatus.
Valhe että kunto nousee levossa on vanha. Suorituskyky nousee, ei kunto. 
Ensin pitää olla kuntoa että voi nostaa suorituskykyään. Niin se vaan on.

Matkalla kilpailuun kevyttä verryttelyä, Kirsi nappasi ikimuistettavan hetken patovallilla Tsekeissä.

CARAVANALUEKOKEMUKSIA :

MATKAILUAUTOLLA  LATVIASSA, LIETTUASSA, PUOLASSA, TSEKEISSÄ JA UNKARISSA

Alla omia kokemuksia alueista / parkeista. Kirjoitusasu vaihtelee hieman kielen ja lähteen mukaan.
Jos tiedoissa on mainittu ajokaivo niin omassa LMC Liberty I 670:ssä harmaatankki tyhjennetään auton sivussa olevalla taipuisalla letkulla eli kaivon päälle meidän ei tarvitse ajaa. Kaikissa paikoissa kaivon päälle ei olisi voinutkaan ajaa.
Jos olen maininnut paikan siistiksi niin se on sitä. Emme kotonakaan puhdista pumpulipuikolla jalkalistojen päällyksiä eli kohtuus näiden julkisten tilojen arvioinnissa on paikallaan.
Hintataso kaikkialla on edullisempi kuin Suomessa. Kansainvälisellä leirintäkortilla saa usein alennusta ja usein on myös wlan-netti. Useimmissa paikoissa kävi maksuvälineeksi luottokortti, myös euroja vastaanotettiin. Paikallisella rahalla turvasi kuitenkin edullisimman hinnan. Kuitin sai joka paikasta pyytämättä joten turha on hymistellä että harmaata taloutta olisi jotenkin paljon.
Olimme Euroopassa ensikertaa matkailuautolla. Koimme olomme turvalliseksi ja helpoksi. 
Emme toivu koskaan Puolan ja Unkarin halvoista ruokakauppakäynneistä. Suomessa menee satanen, siellä korkeintaan kolmekymppiä !
Ainoastaan Tallinnan sataman terminaalin maksulliselle pysäköintialueelle emme jättäisi autoa yksin...paikalla on huono maine ja ruuvimeisselimiehet norkoilevat ympäristössä.
Eli - autoliiton, sf-caravanin ja matkailumessujen infon kautta rohkeasti reissuun vaan. Naftakin halpenee aina sitä mukaa mitä pidemmälle menette.

Kapteinu Ostassa aurinko laskee mereen.

LATVIA
Kapteinu Osta sijaitsee aivan tie E67 varrella Salacgrivan kylän tuntumassa Viron ja Latvian rajan läheisyydessä. Paikalla on hotelli ruokaravintoloineen sekä vierasvenesatama. Äkkiäkatsoen hienot puitteet kruunaa pitkä hiekkaranta Riianlahdella.
Sähköpistokepaikat ovat ruoholla hotellin takana siististi yhdessä rivissä. Alueella ei ole toimivia ulkovaloja eikä varjostavia puita, vain puolikovaa nurmikkoa. Aluetta lähimpänä oleva huoltorakennus oli suljettu mutta suihku ja auton vesitankkaus onnistui pursiseuran rantarakennuksessa. Kemiallisen wc:n tyhjennystä ei ollut, sensijaan ajokaivon tapainen löytyi rantarakennuksen sivusta.
Palvelu oli hieman nihkeätä ja paikasta jäi hieman keskeneräinen maku. Sopinee yhden yön yöpymiseen. Etäisyys Tallinnan satamaan sopivan lyhyt.

Ei tulva vaan Dvarkiemisin piharakennuksia lammikoineen.
LIETTUA
Dvarkiemis on A 12 tien varrella Meskiai- kylän jälkeen. Bubiai on paikan isompi nimitys. Paikka on hauskan pienipiirteinen. Palvelu ystävällistä ja tässäkin paikassa on hotelli ravintoloineen.
Originellit mutta toimivat sähköpistokepaikat ovat hiekkaisella pihalla, myös kovalle nurmelle voi ajaa.
Vesihuolto onnistuu muuten täydellisesti mutta ajokaivoa ei ole. Paikan erikoisissa rakennuksissa riittää ihmettelemistä. Liikenteen melua ei juurikaan ole huolimatta tien läheisyydestä ja näköalankin saa metsään.

Kaunas Campinn on E 67 ja Raudonvarion risteyksessä Kaunasin keskustan ulkopuolella. Paikka on erittäin siisti ja nuorella yrittäjällä on runsaasti palveluhalukkuutta ja kielitaitoa. Alue on veden äärellä. Hieno hiekkaranta rantabaareineen ja tennis-, koripallo- ja kuntoilualue vieressä. Minigolf tulossa.
Turvallisuus on taattu koska valvonta on ympärivuorokautista aidatulla alueella. Auton vesihuolto onnistuu täydellisenä ajokaivoineen ja wc-tyhjennyksineen. Hyvät uudet suihku- ja keittotilat. Alue kovaa, kantavaa hiekkaa tai kovapohjaista nurmea.
Suosittelemme pientä aluetta lämpimästi.

Lici on matkaparkkityyppinen ravintolan nurmipiha A8/ E 77 tien kupeessa Jelgavan ulkopuolella. Ravintolassa on erittäin hyvää ruokaa ja edullisesti. Takapihalla lasten leikkipaikkoja ja puutarhapiha. Sopii yhden yön pysäkiksi mutta nurmelle ei ole märkänä keväänä mitään asiaa 3500 kilolla, sähkö tosin riittää reilulla 20 metrin johdolla myös hiekalle.

Turvallinen parkki Puolassa.
PUOLA
Zajazd Zagloba on tien 19 kupeessa Rybolyn jälkeen aivan Narew joen rantamailla. Hotelliravintolan piha on aidattu ja portit suljetaan yöksi. Yöpyminen parkkipaikalla on maksutonta. Lähellä on kaunista metsäluontoa iltakävelyyn.

Zajazd Rozdrove on A 2 tieltä Arkadiaan päin Nieborowessa. Hotelliravintolan piha on kameravalvottu ja hiljainen nukkua karppilampien kupeessa maksutta. Ruoka ravintolassa on hyvää mutta lista vain puolaksi.
Lähellä on Radziwillin palatsi ja Arkadiassa upea 1800-luvun puutarha. Pääsylipuilla pääsee sekä palatsiin, joka on kävelymatkan päässä hotelliravintolasta sekä puistoon, jonne on nelisen kilometriä.

Puolan alue numero 202, Hotel Kantoria Tarnow.
Hotel Kantoria (Pod Jabloniami camping 202) on täydellinen leirintäalue Tarnowin historiallisessa kaupungissa. Ravintolapalveluiden lisäksi vieressä on vesipuisto/uimala ja alle kilometrin päässä kaksi hyvinvarustettua ruokakauppaa. Tarnowin keskustaan on kilometri. Alue on aidattu ja portit sulkeutuvat yöksi. Hotellin respa avaa kelloa soitettaessa jos menee pitkäksi.
Erittäin siisti ja suositeltava alue erittäin hienossa kaupungissa. Hintataso tyypilliseen Puolalaiseen tapaan edullinen.

Olza Camping, tehty paljon remonttia ja uudistuksia.
Olza on Cieszynin pikkukaupungissa aivan Tsekin rajalla. Puistomaisella alueella autopaikat ovat kivetyt. Wc-tyhjennys ja vesihuolto toimivat huoltorakennuksesta. Hyvät suihku ja wc-tilat.
Palvelu on liikuttavan lämminhenkistä, maksu käteisellä rahalla - myös euroilla. Aktiivisuus ruohonleikkuuseen tosin ontuu hieman ja Tsekin puolelta voi kuulua junien kolinaa.
Lähellä on hieno liikuntapuisto jokimaisemineen. Tsekin puolella käy edullisesti kaupassa mm. Lidlissä.
Suosittelemme.

Stanica Wodnan rauhaa.
Stanica Wodnaa ei löydy Puolan Caravanjärjestön luettelosta. Sensijaan navigaattori (Garmin) sinne osaa jos kuljettajalla on uskoa riittävästi viedä painava ja leveä matkailuauto aina vaan kapenevalle metsätielle. Tie on kuitenkin kovapintainen.
Paikan nettisivut löytyvät osoitteesta stanicawodna.mazury.pl ja alue on siis Mokrejärven rannalla. Lähistöllä on pieni kylä jossa on pieni kauppa ja ravintola.
Alueella on lukuisa määrä mökkejä, joista otetaan virta autopaikoille männikköön. Ulkonäöstään huolimatta pistorasiat kestivät mainiosti lähes 3000 watin kuorman. Mäntykankainen alue on erittäin hiljainen ja valosaasteeton. Paikalla nurmikot oli leikattu ja mökkeihin tehtiin kunnostustöitä eli alue toiminee jatkossakin.
Halvan hinnan vastineeksi saa luonnonrauhaa ja loppujen lopuksi suihkustakin tulee lämmintä vettä. Wc-tyhjennys ja ns. ajokaivo löytyy. Mokre on sameavetinen ja osa melontareitistöä.
Suosittelemme rauhaa kaipaaville.

Free Star  patovallilta kuvattuna.
TSEKIT
Free Star löytyy pikkutien 420 päästä Nove Mlyny-Dolni tekojärven patovallien kupeesta. Siis isolta 2 tieltä Hustopecestä Strachotiniin.
Autocamp Free Star on täydellinen leirintäalue mutta esimerkiksi suihkut toimivat vain kolikoilla. Paikat ovat kovapohjaista, linja-auton kestävää nurmea yhden ison keskikäytävän molemmin puolin. Aluetta on jaettu osiin pensasaidoin.
Tekojärvi on hieno ja kirkonkellot soivat tasaiseen tahtiin koska alue on aivan kirkon kupeessa.

Panorama Pannonhalma Almandissa
UNKARI
Panorama Camping on Pannonhalman viehättävässä kylässä kun ajetaan Gyorista kohti Balatonia. Mäkiseltä ja erittäin hyvin hoidetulta alueelta on huikaisevat maisemat ympäristöön. Saksalainen omistaja on ostanut alueen 80-luvun alussa ja hoitaa sitä sydämenasianaan. Kaikki normaalit palvelut onnistuvat.
Alueelle ajaminen tapahtuu jyrkkään ylämäkeen pitävää betoniluiskaa pitkin mutta taitoajo kannattaa. Tämä on alue jota yksinkertaisesti ei voi jättää käymättä. Suosittelemme erittäin lämpimästi.

Fuhred campingia Balatonin rannalla.
Fured Kemping on Balatonjärven rannalla Balatonfuhredin kylässä aivan Tihanyn niemimaan kupeessa. Valtavan suurella alueella on useita huoltorakennuksia ja useita ravintoloita. Ympärivuorokautinen valvonta ja päivystys. Erikokoisia ja hintaisia paikkoja joten kannatta kävellä ennen kaupantekoa ja ottaa paikan numero ylös minne haluaa. Alueella myös monenlaista muuta lisämajoitusta mökeissä, rivitaloissa ja kiinteissä motorhome-yksiköissä.
Alueen ulkopuolella on Spar-kauppa jossa voi maksaa euroilla ja kylästä löytyy kaikki Shellistä Tescoon.
Kansainvälinen, edullinen ja rauhallinen alue monine aktiviteetteineen. Hinta laskee mitä kauemmin viivyt.
Täällä saa kulumaan viikonkin rattoisasti ja Tihanyn niemimaahan kannattaa tutustua ja siellä pyöräillä tai patikoida. Suosittelemme erittäin lämpimästi.



Haller ja sesonki koiranäyttelyn takia...
Haller on kaupunkileirintäalue Budapestissä. Tonavaan on kilometri ja keskustaan noin kaksi.
Aidattu ja myös öisin vartioitu alue kattaa kaikki normaalit palvelut ravintoloineen. Alue on sesonkiaikoina hieman ahdas mutta tätä lähemmäs upeaa kaupunkia tuskin pääsee leiriytymään. Joka neljäs yö ilmainen ja hyvä wlan-verkko, joka kuuluu hintaan.
Lähellä on kauppakeskus, pankkiautomaatti poliisitalon seinässä, tuoretori seurakunnan talon pihassa ja bensa-asema. Metrolla pääsee keskustaan hujauksessa.
Suosittelemme mutta muiden ihmisten oleskelun sieto lähietäisyydellä suotava luonteenpiirre. Kävimme ennen tulvia 2013 toukokuussa ja vesi tuskin nousee alueelle muutoinkaan. Hyvä ja lämminhenkinen palvelu.

Mikähän näistä olikaan meidän ?
 
Siellä jossakin...ihan karttakirjaakin tarvittiin.

KLIKKAAMALLA KUVAA SAAT NE ISOMMIKSI RIVIIN KATSOTTAVAKSI. 

4 kommenttia:

  1. Kyllä. Itse uskon vielä asiaa sillä tavalla jalostaen, että kunnon nostaminen täytyy tehdä siten, ettei siitä tule suoritus, jolloin liian kovalla harjoittelulla lasketkin kuntoa, kunnon noston sijaan. Pasikin tietää tämän, mutta se jäi tuossa nyt mainitsematta. Kunnon nosto vaiheessa kovan harjoittelun rytmitys on vähintään yhtä tärkeää kuin kova, kuntoa nostava harjoitus. Itse nostin viimeksi kuntoa toden teolla viikoilla 14-16 (3vko:a +400km), jonka ansiosta olen jaksanut suorittaa peräti kolme kertaa kolmen viikon välein. Nyt, ennen 100km kisaa, huomasin kunnon lähteneen jo marginaaliseen laskuun, vaikka sainkin vielä - kiitos viikkojen 14-16 - kohtuu hyvän suorituksen. Vuoropuhelu ultraajien kesken on aina hedelmällistä.

    VastaaPoista
  2. Täytyy sen verran vielä lisätä, ettei kukaan tietystikään tee kuntoa kolmessa viikossa vaan se tulee JATKUVAN, järkevän harjoittelun tuloksena. Tuo kolme viikkoa oli sellainen kunnon noston rypäsjakso. Tämä siksi, ettei kukaan nyt lähde tekemään itselleen liian kovaa kolmen viikon jaksoa kunnon nosto mielessä, ja laskeekin vain kuntoa, koska liian kova harjoittelu muuttuu suoritukseksi. Tämän blogistin otsikossa on sana, johon voi aina palata, jos ei tiedä, missä kohtaa omaa karttaansa menee.

    VastaaPoista
  3. ENpä olekaan aiemmin miettinyt tuota asiaa noin, eli että kunto ei nouse levätessä vaan suorituskyky. Näinhän se todellisuudessa ihan varmasti on. Aina sitä oppii kaikenlaista uutta.

    VastaaPoista
  4. Niin, tämä saattaa kuulostaa sanaleikiltä mutta kun asiaa pohtii tarkemmin voi se aueta.

    Tarkemmin otettuna peruskunto- eli aerobinen peruskunto ja voimaominaisuudet ja kisakunto- eli nopeus- ja rytmiharjoittelujaksojen jälkeen terävöittävän harjoituksen ja levon avulla suorituskyky nousee.
    Kuitenkin jos on pitkään - parikin viikkoa riittää - huoltamatta peruspohjaansa kääntyy kunto auttamatta laskuun, sekä peruskunto että kisakunto.
    Yksittäinen ultrasuoritus tuhoaa molemmat - tuhon laajuus riippuu ajasta, matkasta ja harjoitusvuosista.

    Vierivä kivi ei sammaloidu...

    Jos joku lukijoista on eri mieltä kehotan paneutumaan muuan Rolf Haikkolan valmennusfilosofiaan joka kyllä kestää aikaa.

    VastaaPoista