Lähtiessäni kilpailemaan Unkariin oli ennakolta selvää että yritän juosta siellä myös vuonna 2018. On siis kahden vuoden ajatus ja näinollen henkisesti helppoa toteuttaa kun on jo etukäteen päätöksen tehnyt. Ehkä. Kyllä.
Jos joku lukijoista odottaa malttamattomana kuuden päivän kilpailua tai harjoittelua käsittelevää tekstiä niin ne tulevat aikanaan. Kärsivällisyys on monipäiväjuoksuissa voimavara mutta ei ehtymätön. Aikaahan vuoden 2018 kilpailuun valmistautumiseen on runsaasti vai luuliko joku että monipäiväjuoksuihin paahdetaan taulukko kaulassa harjoitellen koko vuosi ? Sitäkin voi yrittää - toivotan onnea varsinkin terveenä pysymisen sarkaa kynnettäessä.
En ole vieläkään päässyt kotiin mutta kotisuomeen sentään ja sekin on jo jotain. Etelän mökillä puuhastellessa tunnen oloni hauraaksi mutta terveeksi ja kivuttomaksi.
Olen käynyt juoksemassa muutamia lenkkejä lähinnä saadakseni elimistöni toimimaan. Elän aikaa jolloin haluaisin juosta paljon mutta kokeneena tiedän sen toistaiseksi hyödyttömäksi. Sensijaan yllättävän lähellä tuntuu olevan aika jolloin elimistö alkaa saamaan talteen edes osan sille syötetystä levosta tai ravinnosta. Vuosien kokemus ja perusharjoittelu palkitsee tekijänsä.
Jälkikäteen itse omaa kilpailusuoritustani arvioidessa tunnen nöyryyttä. Pidän käsittämättömänä että pystyin niin vähäisellä harjoituksella juoksemaan noin hyvin. Harjoituskuukaudet ennen kilpailua 178-242-247-271 kilometriä sisältäen yhden pahan virustaudin. Tuohan näyttää ihan viihteeltä eikä ultrajuoksulta. Ensi keväänä tuon voisi yrittää kertoa kolmella. Ehkä. Kahdella. Kyllä.
MATKAILUAUTON TAIPALEESTA
Matkailuautoilijoita on monenlaisia. Statuspöhköjäkin löytyy. Nämä ostavat kalleinta mitä rahalla saa ja käyvät sitten esittelemässä autoaan suomalaisilla leirintäalueilla - ulkomailla heitä ei juurikaan näe. Joskus näiden autojen huoltajien kanssa keskustellessa hymy syvenee kun tieto siitä että suunnilleen samat paskat osat voi ostaa 50.000 - 150.000 euron paketissa mutta eri merkin alla. Suuri raha ei siis automaattisesti edistä matkantekoa - illuusiota kylläkin.
Autoissa on toki eroja. Yksinkertainen toimii parhaiten ja oma tarve riippuu paljolti käyttömäärästä ja etenkin vuodenajasta jolloin autoa käyttää. Ainoa oikea talviauto on Kabe. Lmc ja Dethleffs tulevat sitten. Laadukkaalla Artolla toki pärjää myös. Sunlight on erittäin paljon valmistettuna yksinkertaisen toimiva. Paljon jäi mainitsematta. Bürstner. Mutta kalliit Concorde tai Carthago eivät automaattisesti merkkinä takaa onnistuneita matkoja. Loukkaannuitko ? Osanottoni. Samoja paskoja ne on kaikki JOS niitä käytetään oikeasti asumiseen läpi vuoden.
Tällä matkalla ajoimme ulkomailla noin 4000 km. Jos matkan jakaa reissupäivillä luku jää alle sadan kilometrin per päivä. Asumme siis autossa ulkomailla emmekä vimmaisesti kerää kilometrejä. Kilometrien keräämiseen meillä on jalat ja kaksi taittopolkupyörää mukana matkassa ja sitten kaupan päälle eri maiden julkinen liikenne.
Yksi rengasrikko (Korjaus ilmainen koska korjaaja piti suomalaisesta hevistä).
Asuinosan vesipumppu hajosi, haimme uuden (uudet, yksi varalle). Asennettu itse Balatonführedissä.
Fiatin (vuosimallia 2008) ilmastointi lopetti toimintansa paluumatkalla. Testautimme järjestelmän Puolassa (20 euroa). Tuloksena oli että lauhduttaja vuotaa. Uusi osa on tilattu tiivisteineen (220 euroa). Asennan sen itse kotona paikalleen ja käyn sitten korjaamolla täyttämässä kaasut järjestelmään.
Suomeen tultaessa asuinosan akkujen elinkaari päättyi. Toinen niistä kuumeni liikaa eli meni oikosulkuun. Kävimme Tampereella loistavan palvelun Caravan Erälaukolla hakemassa uudet tilalle. ( 2 X 100 Ah akkua asennustöineen maksaa ainakin 250 euroa, käyttöikä seuraavat viisi vuotta - ainakin).
Tuulilasista paikattiin kaksi kiveniskemää poraamalla (Vakuutus maksaa ja minä maksan vakuutuksen; uusi tuulilasi maksaa 2500 euroa, siksi vakuutus siihen).
Artisti siis maksaa. Kohtuullista, jos vertaa vapauteen ja hotellihintoihin. Ensi vuonna auton moottoriin on vaihdettava jakopään hihna ja vesipumppu sekä apulaitehihna kiristimineen. Akku sekä ehkä jarrulevyt, palat ainakin eteen. Saamme näin vielä neljä vuotta matkailuaikaa ja sitten on auto vaihdettava käytettyyn, hieman pienempään ja vähemmän ajettuun.
Ei siis illuusioita, ei rooleja eikä vatsavaivoja pienistä naarmuista vaan täyttä elämää ja riemukasta matkailua.
ALTRA A-1623-1
Näillä kilometreillä alkaa kaivata juoksuunsa uusia tuulia. Monipäiväjuoksuissa kengät keventyvät.
Voittaja Steene juoksi Unkarissa Niken Free-tyyppisillä kengillä. Minä Hokalla ja Merrellin Bare Accessilla. Schwerk pelkästään Merrelin Bare Accesseilla.
Kyse on askeleen luonnollisuuden palauttamisesta kaikkien geeli- ynnä muiden pakottavien tukien jälkeen. Altra antaa tähän tilan ja mahdollisuuden juosta monella tavalla. Aika näyttää tuleeko siitä todellinen vaihtoehto 2018 kisakengäksi. Jokatapauksessa pitkillä matkoilla jalkojen näissä kengissä tulee olla huippukunnossa.
VIIKKO 20. LISÄPÄIVITYS
21.5. viikolla 20. juoksin sittenkin vielä toisen lenkin Suwalkissa Puolassa; 7 km - 44 min.
VIIKKO 21.
To- 2 km kävelyä barefoot tossuilla metsässä Kirsin kanssa.
La- 9 km juoksua maastossa palautellen - 1.09.
Su- 6 km tiellä Altran barefooteilla - 43 min.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti