maanantai 28. syyskuuta 2015

KUPLIA

Juttelin tänään työasioissa tutun yrittäjän kanssa. Tuli puhetta vuodesta 2016 ja kertoessani omista tarpeistani hän tokaisi että ei hän tiedä missä silloin ollaan tai mitä tapahtuu. Tämä kertoo ihmisten elämisestä tutussa kuplassa. Tahkotaan päivästä toiseen eikä tajuta että vuodet vierivät.
Blogini lukijat ehtivät tottua säännöllisiin sunnuntai-illan päivityksiin. Viime aikoina nämä ovat siirtyneet maanantai-illoiksi. Tämä johtuu omasta kuplastani. Pyrin viikonloppuina rauhoittumaan pois työstä, kirjoittamisesta ja jopa nykyisin juoksustakin silloin tällöin. "When the power is off the real life begins. " - on oma lanseeraukseni enkä vieläkään keksi parempaa kansainvälistä.
Varsinainen kupla on "das Auto." On uutisoitu että VW-konserni on tuotteissaan manipuloinut autojen päästöjä. Volkswagenin ja Audin perässä myös BMW on tunnustanut. Ja kuinka moni muu vielä seuraa perässä ?
Maailman pelastaminen on tärkeää mutta ammattiautoilijana olen seurannut huvittuneina cityvihreiden ja kukkahattutätien avautumisia yllämainitusta "skandaalista" eri yhteyksissä. Jo pitkään on ollut mahdollista imuroida auton oma tietokoneohjelma ja muuttaa se niin että moottori ei tiedä saastelaitteista mitään. Tähän kun katalysaattori on vielä halkaistu, tyhjennetty ja hitsattu kasaan on saatu päällisinpuolin lailliselta vaikuttava auto. Liikuttavaa on että operaation jälkeen kulutus yleensä laskee ja auto menee päästömittauksista läpi ! Kaikkea kun ei katsastuskonttorilla mitata.
Ongelmana on ollut että läheskään kaikkiin uusiin autoihin ei ohjelmamuutoksia ole ollut saatavilla. Niinpä itsekin olen uhrannut viimeisen viidentoista vuoden aikana kymmeniä tuhansia euroja imupuoleltaan tukkeutuneiden ammattiautojeni korjauksiin. Pitäähän lakia noudattaa että maailma pelastuu. Surkuhupaisaa on että kilpailukyky ei samalla pelastu.
Naiivit suomalaiset luulevat että maailmassa kaikki noudattavat sääntöjä. Ja sitten ihmetellään että meillä ei mikään kannata. Joskus kulissien takana on varsin ruma maailma. Kestävän kehityksen ja reilun kaupan ynnä muiden "kaikki pelaa"-paskapuheiden takaa löytyy joskus ihan sitä itseään. Kuten tässä VW-konsernin tapauksessakin. Uskomatonta on että jäivät kiinni - ei se että huijasivat !
Aihe on minulle läheinen sillä olen saanut tarpeekseni diesel-autoilusta ammattiajossa. Yritykseni seuraava taksi on hybridi. Täyssähköautoon eivät rahkeet riitä koska tukea ei enää saa. Niinsanotun PHEV-hybridin eli pistokkeesta ladattavan, polttomoottorilla varustetun auton hinta/toimintasäde ei vielä anna mahdollisuutta taksiajoon mutta tavallisen itse sähkönsä tuottavan hybridin kylläkin.
Ympäristöteko ei hybridin ostaminen välttämättä ole vaikka sen päästöt ovatkin todella alhaiset. Auton valmistaminen on kalliimpaa ja jättää sekin jalanjäljen mutta mikäpä ei jättäisi. Käytännössä yritykseni osti Suomen viimeisen 2015 mallisen Toyota Prius Hybridin. Malli uudistuu vuodelle 2016 täysin.
Kyseessä on polttomoottorilla varustettu hybridi joka kulkee osan matkasta sähkömoottorinsa avulla. Auto tekee sähköä ajoakkuunsa jarrutusenergialla sekä tietenkin käydessään polttomoottorilla. Käytännössä alle 50 km/h nopeuksissa useissa tilanteissa mennään sähköllä. Luvatut kulutukset ovat 3,8 tai 4 litraa bensaa sadalla. Todellinen kulutus on isompi mutta ammattiajossa hyötyä on saatu muullakin tavalla. Toimintavarmuus on ollut huippuluokkaa ja esimerkiksi jarrupaloja on vaihdettu tavallista autoa harvemmin.
Karkea oma arvioni on että vuosittaisesta ammattiajomäärästä noin neljäsosa mennään sähköllä. Lisäksi tyhjäkäynnin määrä laskee rajusti koska auto ei normaaliolosuhteissa käy lainkaan esimerkiksi seisoessaan liikennevaloissa. Myös ohjaamon lämmitys ja viilennys käyttää osittain sähköä eikä tarvitse näin polttomoottoria lainkaan. Harhakuvitelmia ei kuitenkaan ole. Kun pakkasta on miinus 20 astetta niin toki bensaakin kuluu.
Kun media työntää päivästä toiseen lamaa ja sopimusriitoja on hieman haastavaa katsella oman kuplansa läpi jonnekin kauas tulevaisuuteen. On ennustettu että 2025 autoista on jopa 25 prosenttia osittain sähköllä kulkevia. Osaltani tämä on siis sitä kertomaani toisinajattelua. Höyrymakkara- ja turpotiisselimiehet ovat erikseen. Sähköautoilussahan päätökset ovat vain ja ainoastaan poliittisia. Kenellä on öljyä sillä on valtaa ja niin edespäin.
Kehitys kohti puhtaampaa maailmaa on silti väistämätön. Valitettavasti minun sukupolveni kohtaloksi näyttää lankeavan esi-isien sontiman maailman puhdistuksesta lankeava lasku. Päivän pidentämisen motivaatioksi eivät kuitenkaan käy edelleenkään legendaariset "ei silloin ajateltu" eikä "me olemme rakentaneet Suomen" -sloganit.
Olen saanut tarpeekseni myös yhteisen hyvinvointivaltion ylläpitovaatimuksista. Keskikaljan ja liiallisen viinankäytön rappeuttamat suuret ikäluokat ovat alkaneet vinkua. Jotenkin tuntuu että vinkumisesta ei tule loppua. Vinkumisen lisänä perisuomalainen kateus saa lisää jalansijaa.
Jalansijaa tuntuu saavan myös rasismi. Eläkeläispariskunta antaa lehdessä lausuntoja että pakolaisia vuorilta tulee opastaa jos he eivät osaa käyttää vessaa. Harvoin sanon suoraan mutta nyt on pakko todeta että Suomessa ähkittiin vielä savupirtissä oljilla ilman housuja silloin kun jossain muualla kirjoitustaito ja juokseva vesi olivat arkipäivää.
Esimerkiksi 1965 sovittiin 8-tunnin työpäivästä. Nyt sama porukka vinkuu että meidän tulisi pidentää omaa työpäiväämme jotta laskut saadaan maksettua. Vinkujat ovat ensin hoitaneet koko joukon sosiaalietuuksia ja nyt niitä leikataan vimmaisesti kun ei olekaan varaa niihin. Ja miksiköhän ei ole ? Olisiko kupla viimein puhjennut. Tehtiinkö ennen oikeasti töitä vai työaikaa ? Ja mistä maksettiin ? Tehdystä työstä vai läsnäolosta ? Juu. Ja velalla.
Viimeaikoina juoksu ei ole maistunut. Tämä ei ole aiheuttanut mitään kovin mullistavaa elämääni. Ehkäpä en sittenkään ole elänyt kuplassa koska näytän selviävän ilmankin. Kehitys tässäkin on väistämätön. Ilmaa pitää saada ja se käy helpoiten lähtemällä lenkille syksyiseen metsään. Sen jälkeen on tarve puhtaalle vedelle niin ulkoisesti ja sisäisesti. Ja saippualle. Ja siitä ne kuplat sitten taas syntyvät.


VIIKKO 39.

Ma - Tiellä 8 km - 55 min.
Ti- Lepo
Ke- Vauhdinvaihtelua 11 km rytmillä 1 km / 1 km ; hitaat kilometrit 6.37 - 5.50, nopeat 4.57  - 4.29, koko harjoitus yhteensä 1.00.
To - 5 km verryttelyä - 35 min.
Pe- Lepo
La- Tuuri Talasnevan tiellä 10 km - 1.01.
Su- 11 km - 1.09. Tuurin kylällä.

yhteensä 45 km - 4 tuntia ja 40 min.

Kun ei maistu niin ei maistu.

2 kommenttia:

  1. Hiilidioksidikuplasta tulee vielä pahempi kun saadaan todistettua. Yleisesti on tiedossa että luvatut kulutuslukemat ovat turhan optimistisia.
    -X.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä.

      Kun taksiyritys jossa on vain yksi auto on ostamassa uutta autoa prioriteetit ovat muuallakin kuin kulutuksessa.
      Taksiliikenteen suurimmat kulut ovat työvoimakulut, ajonvälityksen ja ajonvälityksessä käytettyjen laitteiden kulut sekä vakuutuskulut. Esimerkiksi taksin liikennevakuutus on neljä kertaa tavallista yksityisautoa kalliimpi ammattiliikenteen vuoksi vaikka kolareita ei tilastollisesti enempää tulekaan suhteutettuna myös ajomäärään.
      Autoveropalautuksen puolitus vaikuttaa myös auton hankintaan. Hybridissähän veroa on vähän.
      Lisäksi Toyotan huoltohinnat ovat maltilliset ja luotettavuus Priuksen osalta on todistettu, myös ammattiliikenteessä.
      Suurin syy bensiiniauton hankintaan on kuitenkin visioni siitä että kilpailu vapautuu viiden vuoden sisällä. Silloin on aika lopettaa koska kannattavaa liiketoimintaa taksiliikenne ei ole - sensijaan se on julkinen palveluelinkeino ja tällä nykyisellä mallilla jo tavallaan vapaata mutta muuttuessaan täysin villiksi ja vapaaksi ei näillä yhteiskunnan vaatimuksilla ole enää toteutettavissa kannattavana.

      Poista