tiistai 12. maaliskuuta 2013

NIIN JA NÄIN - COMME CI, COMME CA - KOM`SI, KOM`SA

 MATKAILUAUTON TALVITESTIÄ


Ruoveden Helvetinjärven kansallispuiston Kankimäen parkkipaikalla olisi saatavana myös sähköä matkailu-ajoneuvoille. Avaimen saa lunastettua läheiseltä maatilalta. Parkkipaikalle on 8 km matkaa päätieltä ja pikkutie on hyvin hoidettu joskin mutkainen ja mäkinen. Kuvassa parkissa LMC on saanut Kirsin restauroiman talvipeiton naamalleen ja kiilan oikean etukäpälänsä alle.

Ostimme Kirsin kanssa edellisen käytetyn puoli-integroidun Mc Louis Tandy 672 matkailuautomme vasta vajaa vuosi sitten. Nyt kuitenkin vaihdoimme sen käytettyyn LMC Liberty I 670 integroituun autoon.
Syynä ei ollut suuruudenhulluus sillä nykyinen automme on reilu puoli metriä lyhyempi ja pari vuotta vanhempi kuin edellinen. Tilaa sensijaan on huomattavasti enemmän koska auto on täysleveä myös etupäästään.
Suurin syy vaihtoon oli halu päästä ilmakeskuslämmityksestä nestekeskuslämmitykseen. Siis Trumaticista Aldeen. Kärsimme hieman molemmat ilmalämmityksen pölynpyörityksestä ja ilmaa etenkin pakkasella kuivaavasta ominaisuudesta. LMC tarjoaa paitsi nestekiertoisen lattialämmityksen myös tehokkaan patteriverkoston ja tarvittaessa vielä lisäpuhaltimen etupäähän. Lämpö riitti mainiosti ensitesteissämme, ulkona oli pakkasta parhaimmillaan  -17 - -26 asteen väliltä. Etupää tosin tässäkin autossa on hieman viileämpi ilman lisälämmitintä.
Nykyisessä on sitten muitakin mukavia ominaisuuksia. Lämmönvaihdin asunto-osan ja moottorin välillä säästää asunto-osan lämmityskuluissa ajettessa ja tarvittaessa päinvastoin kytkettynä lämmittää moottorin kylmästä lähdettäessä. Katolla on aurinkokenno ja asunto-osassa on tupla-akut eli virtaa riittää tarvittaessa kauankin ilman sähköä. Luonnollisesti autossa on erillinen suihku ja wc. Kunnollinen kolmilevyinen kaasuliesi ja jääkaappi-pakastinyhdistelmä ja tiskikone - minä siis...
Automme tarjoaa takaosan parisängyn lisäksi vieraille edestä katosta laskettavan vuoteen johon mahtuu kaksikin aikuista. Etusängyn ollessa ala-asennossa oleskelutila jää silti käyttöön etuistuimia lukuunottamatta. Tv/Dvd on edessä mutta niveljalalla käännettynä sen näkee myös takaosasta. Etuistuimina on muuten Agutin erikoispenkit, jotka ovat etenkin Kirsin mieleen, koska niissä on etureunan säätö eli ajoasennon saa mukavammin säädettyä.
Tämän hintaluokan autoa käytettynä ostaessa on meillä turvana Caravan Erälaukon huolenpito Tampereen Hervannassa. Auto oli turvallinen ostaa kun sen historia oli tiedossa. Erälaukon palvelut ovat aina yhtä ystävälliset ja ammattimaiset. 
Käytetty auto on aina riski mutta niin on uusikin. Sensijaan varaosien saatavuus on taattu. Nimenomaan asunto-osan varaosien. Libertyhän on alustaltaan normaali Fiat 130 Multijet, johon kyllä saa osia ja huoltoa. Tampereella on Italia-Motors niminen korjaamo, jolla on tietotaitoa ja kokemusta matkailuautoista. Ylöjärven Autohuolto Elovainiolla taas on meitä lähempänä ja on myös Fiatin osalta varmasti ammattitaitoinen.
Matkailuautoilu on yhteinen uusi harrastuksemme. Moni pitää meitä kaheleina, koska asumme maalla ja kotiovelta on järveen 25 metriä. Kuitenkin matkailuauto on urheilumatkoilla ja etenkin ulkomailla mahtava tapa nähdä maailmaa ja tavata ihmisiä hieman erikoisemmissakin paikoissa. Käärinliinoissa ei edelleenkään ole taskuja ja elämä on tässä nyt tänään, ei sitten joskus.
Helvetijärvellä tapasimme muuten kaksi strutsia ja ainakin 30 erikokoista villisikaa. Käykääpä Luoteen kylän Kankimäessä jos ette usko.


Päivätuvan seinustalle lehahti käpylintupari.


Sekä Helvetinjärven että Seitsemisen maisemat ovat aliarvostettuja. Pohjoisessa  perusteellisesti rypeneenä minulla on kompetenssia sanoa noin. Etelä-suomesta saa hakemalla hakea luonnonrauhaa ja kauneutta, joka näitä kahta aluetta vastaisi.




Värejä talvessa.

VIIKON 10. SURKEUDET

Ma- 9 km - 1.02.
Ti- sairas
Ke- sairas
To- Lepo
Pe- 8 km - 52 min.
La- 8 km - 46 min.
Su- 15 km - 1.36.

yht. 40 km - 4 tuntia 16 min - kaksi päivää sairaana ja yksi levossa

Tässä on nyt kaksi viikkoa mennyt säätäessä kuumeettoman köhä/kurkkukipu/väsymyksen kanssa. Nyt tuntuisi että riittää eli kyllä tämä tästä.
Merkillistä on, että painoni on pudonnut pari kiloa vaikka juoksukilometrejä ei normaaliin verrattuna ole edes nimeksi. Tämä osittain kertonee tähänastisen harjoituskauden raskaudesta.
Olen siis kääntänyt sairastelun positiiviseksi signaaliksi. Ehkäpä pakkolepo teki hyvää tähän väliin. Kunto on erinomainen mutta suorituskyky olematon juuri nyt. Näinhän näissä sairasteluissa aina käy. Pahin virhe olisi nyt kuormittaa itseään liiallisesti sekä tehon ja/tai määrän suhteen. Tarkoitus on juosta Unkarissa hyvin, ei pelkästään talven harjoituksissa. Päätähtäin on pidettävä kirkkaana mielessä. Itseluottamus ja usko ei horju.
Tästä on hyvä jatkaa - nöyränä mutta pystypäin.


NÖYRÄT NISKAT

Oltiin Kirsin kanssa kahvilla. Syötiin pullaa ja katseltiin ympärillä olevia ihmisiä. Viereisessä pöydässä äiti selasi älypuhelinta intensiivisesti ja noin neljävuotias lapsi koitti saada huomiota, turhaan.
Samassa kahvilassa istui myös mies lehti avoinna kahvikupin ja sämpylän vieressä. Kuinka ollakaan hänkin siirteli puhelimensa näytöllä sivuja tarkkaavaisesti. Sämpylä ja kahvi melkein unohtuivat.
Takanamme oli nuoripari kahvilla. Tytön puhelin oli pöydällä mutta poika tuijotti sylissään puhelimensa ruutua. Huokaillen tyttö katseli pitkin seiniä.
On ihmeellistä, että tekninen vempele kiinnostaa enemmän kuin elävä ihminen tai ruoka. Tai sitten me Kirsin kanssa olemme erikoisia ilman jatkuvaa puhelimen kanssa seurustelua. Vieläpä pystypäin.

KETÄ KIINNOSTAA ?

Tampere on ensivuonna aloittamassa suurhallinsa rakentamista rautatieaseman sivuun. Massiivisen hankkeen valitukset on käsitelty ja kaupunki tukee hanketta huomattavalla summalla. Yksityistä rahoitusta kerätään jo vauhdilla.
Tampere aikoo vielä selvittää täytyykö sen raportoida hankkeesta EU:lle ! Ketä euroopassa kiinnostaa jos jossain pohjoisessa suuruudenhullu pikkukaupunki, joka osittain jättää lapsensa ja vanhuksensa hoitamatta, syytää rahaa sinänsä kelvolliseen hankkeeseen ? Vai pelottaako siellä euroopassa, että nettomaksajien rahat kohta loppuvat ?
Hallin nimeksi tullee Kalela 2 ja toivottavasti siellä ei kukaan saa aivovauriota laitataklauksesta. Riski kasvaa jos pidetään niskat nöyränä ja pää alhaalla kuten Jumalaa pelkäävän ja työtätekevän kansan kuuluukin.

VALO

"Älkää siis kantako huolta huomisesta, sillä huominen päivä pitää huolen itsestään. Kullekin päivälle riittää oma vaivansa." Matteus 6:34 
Jumalassa ei ole mitään pelkäämistä. Varsinkin jos on päästänyt Jeesuksen sydämeensä.
Työtäkin on tehtävä lähes päivittäin jos mielii esimerkiksi syödä tai vaikkapa menestyä ultraurheilussa. 
Päätä ei siis saa painaa liian alas. Valo näkyy ylöspäin ja myös eteenpäin katsomalla.




2 kommenttia:

  1. Minkälainen tuo entinen Mc louis oli oliko paljon vikoja onko kosteus herkkä ja riittikö lämpö, olen tuossa katsellut semmoista ostomielessä mutta kun sen maine ei ole kovin hyvä, auto vetoaa meihin kun on saarekevuode ja laadukkaan näköinen. Ps, meillä on tämä nykyinen LMC 6000 aldella ja lämmönvaihtimella, (eli onkohan tuo Mac vaihdon arvoinen)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kysymästä - ei missään tapauksessa.
    McLouis ei ole talviauto eikä oikein kevät- eikä syksyautokaan.
    Vikoja ei ollut mutta auto oli kevyesti tehty ja Trumatic ei meille sopinut.

    Talveen suosittelen aina Aldea.
    Autoista LMC, Carthago ja Kabe ensin sitten Dethlefs ja Adria. Concorde tai Arto jos lompakko kestää
    Integroitu syystä että meillä jäätyi Mc Louisin puoli-integroituun Fiatin peltikeulan ovitaskuun mehupullo Kuopion Itsenäisyysmaratonilla - 15 asteen pakkasella vaikka oli etupeitto.

    Nykyisessä on Alden etumatto lisävarusteena ja käytännössä ei käytetä peittoa ennenkuin vasta viiden pakkasasteen jälkeen, paperikaihtimet riittää yöllä ja päivisin parkissa on kiva katsella maisemia.

    VastaaPoista